Krótki biogram
Jestem historykiem kultury i badaczem mediów z doktoratem uzyskanym na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. Obecnie pracuję jako adiunkt na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu, gdzie prowadzę badania nad performansem intermedialnym i archeologią mediów. Wykładam również na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Specjalizuję się w analizie związków między widowiskami i mediami XIX oraz XX wieku. Publikuję wyniki swoich prac m.in. w International Journal of Performance Arts and Digital Media. Moja najnowsza monografia, Performans cyfrowy – historyczno-medialne przemiany, wprowadza podejście archeologiczno-medialne do studiów nad dziejami widowisk. Jestem także kolekcjonerem unikatowych artefaktów medialnych, które wykorzystuję podczas warsztatów popularnonaukowych oraz zajęć ze studentami. Łączę badania archiwalne z rekonstrukcjami i studiami nad kulturą materialną mediów.
Publikacje
Książka
Kłeczek, J., 2023. Performans cyfrowy – historyczno-medialne przemiany. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Wybrane artykuły
Kłeczek, J., 2024. Avant-Garde Performing Arts Meet Mechanical Theater: A Dispositive Analysis. International Journal of Performance Arts and Digital Media, August, pp. 1–18. https://doi.org/10.1080/14794713.2024.2381701.
Kłeczek, J., 2021. Dramaturgia nowych mediów i performans postcyfrowy. Projektowanie doświadczeń użytkownika we współczesnych sztukach performatywnych. Przestrzenie Teorii, 36. https://doi.org/10.14746/pt.2021.36.6.
Kłeczek, J., 2018. Osvobozené divadlo and Teatr Symultaniczny: Two Unrealised Theatre Projects in Central and Eastern Europe as a Research Subject in Media Archaeology. Polish Theatre Journal, 6.
Kłeczek, J., 2017. Myśląca maszyna – Teatr Symultaniczny Szymona Syrkusa i Andrzeja Pronaszki. Ku archeologii performansu cyfrowego w Polsce. Didaskalia, 139-140.
Kłeczek, J., 2017. Wearable technology art – nowe zjawisko w sztuce mediów? Wstępna charakterystyka nurtu na podstawie prac Atsuko Tanaki, Charlotte Moorman i Nam June Paika. Polisemia, 17.
Kłeczek, J., 2014. MUD-y i „teatr” internetowy – performanse czytania i pisania w sieci. Nowe Media, 5.
Kłeczek, J., 2014. Lokacje teatralne w cyfrowych grach fabularnych jako przyczynek do refleksji nad remediacją teatru w obrębie gier komputerowych. Replay. Perspektywy Groznawstwa, 1.
Wybrane rozdziały
Kłeczek, J., 2025. The cyborg topos in avant-garde theatre: On Oskar Schlemmer’s organic and mechanical performer. In: S. Boselli & S. Lucie, eds. Revealing Posthuman Encounters in Performance. New York: Routledge. [in progress]
Kłeczek, J., 2021. Międzywojenna awangarda teatralna i afirmacja postępu technologicznego w projekcie Teatru Symultanicznego. In: A. Karpowicz, J. Kornhauser, M. Rakoczy i A. Wójtowicz, red. Polityki / Awangardy. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Kłeczek, J., 2022. Teatrograf, Teatr Pracy i multimedialność w twórczości Emila Františka Buriana oraz Miroslava Kouřila. W: K. Krzysztof, M. Rewerenda i A. Siwiak, red. Nowe światy: sztuki performatywne jako polityczne przestrzenie konfliktu, dialogu i troski. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Kłeczek, J., 2019. Utopia teatralna w Hellerau sto lat później – sztuki performatywne według Trans-Media-Akademie. W: J. Sulejewska, red. Kultura w ponowoczesnym społeczeństwie: Wybrane zagadnienia. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Kłeczek, J., 2018. Uwikłania kamery przemysłowej w performans. W: R.W. Kluszczyński i T. Załuski, red. Wideo w sztukach wizualnych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Kłeczek, J., 2016. Sieciowy performans jako praktyka artystyczno-badawcza. W: R. Bomba, A. Radomski i E. Solska, Humanistyka cyfrowa. Badanie tekstów, obrazów i dźwięku, Lublin: e-naukowiec.
Kłeczek, J., 2015. Nielinearność narracji teatralnych a hipertekstualność obiektów nowych mediów. W: B. Olszek i M. Wiśniewska, red. Współczesny teatr i film wobec wyzwań nowych mediów. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Ważniejsze osiągnięcia
Staż badawczy na UCLA – University of California, Los Angeles, Stany Zjednoczone – w 2022 roku
Prowadziłem badania i zajęcia na najlepszym publicznym uniwersytecie w USA, współpracując z prof. Erkkim Huhtamo, jednym z czołowych ekspertów w dziedzinie archeologii mediów.
Publikacje i współpraca z najważniejszymi wydawnictwami dla mojej dyscypliny
Publikuję oraz recenzuję dla kluczowego czasopisma mojej dyscypliny – International Journal of Performance Arts and Digital Media, które jest jednym z najważniejszych pism naukowych o widowiskach i mediach na świecie.
Monografia o performansie cyfrowym
Opublikowałem pierwszą w Polsce monografię poświęconą historii performansu cyfrowego – Performans cyfrowy – historyczno-medialne przemiany (2023).
Pierwszy grant na badanie historii relacji mediów i widowisk w Polsce
Zdobyłem grant na realizację projektu Performans intermedialny z perspektywy archeologii mediów. Mój wniosek znalazł się wśród najlepiej ocenianych (SONATINA, NCN).
Unikatowa kolekcja artefaktów medialnych
Zgromadziłem kilkadziesiąt unikalnych obiektów z XIX i XX wieku, takich jak zoetropy, fenakistiskopy, taumatropy, latarnie magiczne oraz gry kieszonkowe. Kolekcja ta jest wykorzystywana w dydaktyce i popularyzacji historii mediów.